2010. március 15., hétfő

Márta néni Menő Manója

Ez volt az első foltvers, ami igazán izgalomba hozott. Mert hogy lehet azt ábrázolni képben, ami nincs. Ami elmúlt. Lehet, hogy ha egy óráig néznétek a képet magatok is rájönnétek, hogy mit akartam, de kinek van ennyi ideje. Tehát elmagyarázom.
Menő Manó (na láttam már belőle jobbat is) tele élettel gyalogol felfelé az úton, kezében égő fáklya, a tűz, a láng, az élet, a szenvedély. Szive ép, (bár a benne ábrázolt férfi és nő nem ér össze de a szive ép, egészséges.) A könyv nyitva, mert olvas, a kottán a hangjegyek, mert zenét hallgat, a bőröndcimkék, hogy utazik, és a rajt-cél közt legalább két út van, ami kicsit tekervényes, és változtatni tudja. A RAJT-on a fordított J jelzi, az élet nem fenékig tejfel de akkor is el kell indulni.

A visszafelé út maga mögött ugyanezek a jelképek elromolva. A szivét összetört, nem találja önnön bocsánatát, az elvarratlan szál , a könyv csukva, már nem olvas, a kottáról hiányoznak a hangjegyek, és útja a rajt és cél közt csak egyenes. A bőröndcimkékről lepergett betűk mert már nem utazik. Lassan elenyészik, meghal, de a sír kopjafája, ami lent ezt jelképezi ugyanabból az anyagból van, mint a fenti fáklya, és abból is tűz jön ki, ezzel jeleztem hogy Élj most....

Érzem, hogy ez a vers többet érdemelt volna, valami csodát, valami soha nem volt megújulást, valami nagy felfedezést, de Neruda majdcsak mebocsájtja.

10 megjegyzés:

katafolt írta...

Érdekes,de magyarázat nélkül nem nagyon tudnék olvasni belőle :)

szizsu írta...

Nekem kicsit kesze-kusza. Bár az élet sem egyszerű.

Trudi írta...

Ezt még kicsit "emésztenem" kell...

Névtelen írta...

számomra ennek a versnek nem hangulata volt, hanem kutyakemény mondanivalója. Azért is írtam le a használati utasítást hozzá.

36évi írta...

Ez a régi Mártanéni... :)

Végigvezet az egészen, és tényleg, igaza van!
És nincs is kérdés, a tűz ég tovább...

Zelnice írta...

Egy darabig néznem kellett, hol van menő manó, mert kisebbet kerestem :-)
Amikor gondolkoztam, mit varrjak, éreztem, hogy annyi mindent kéne rávarrni...és ez nem menne.De nem lehetetlen, amint látom.

Eleva írta...

Kellett a használati utasítás. Így már érthető.
Úgy első ránézésre elég mozgalmas életet él ez a Menő Manő.

Zsuzsuci írta...

Nagyon érdekes megoldás.

Gabriella írta...

Először Menő Manó jobb karját és lábát egy női arcnak láttam, különösen azzal a "szőke hajjal", de aztán jobban megnéztem! :)
Nekem ez tetszik a legjobban. Igaz, csak így, használati utasítással nyert értelmet, de akkor már nagyon.
G.

dixike12 írta...

Nagyon jó ez a quilt, de tényleg kell a magyarázat hozzá, hogy értsük a vers veled kapcsolatos mondanivalóját.